Naomi Hoogervorst Architectuur.

EasyBreakUp.html
 

WWW.H2Huis | Stadsdeel Oost-Watergraafsmeer Amsterdam

3e prijs ontwerpwedstrijd Duurzaam Drijvend Wonen


facts and figures

  1. Zelfvoorzienend

  2. Lamellen als zonwering

  3. PV panelen op lamellen

  4. Waterstof productie en duurzame opslag

  5. Elektrisch en H2 oplaadpunt voertuigen

  6. Vloerverwaming en vloerkoeling

  7. Natuurlijke ventilatie tussen lamellen

  8. Mechanische ventilatie met warmte terugwinning

  9. Glas HR+++

  10. Afvalproductie in balans met compostbehoefte tuin C2C

  11. Afvalscheidingsysteem met barcode reader

  12. Helofytenfiltering voor waterzuivering

  13. Waterzuivering van de Amstel

  14. Regel en informatiesysteem d.m.v. computer en screen

  15. Zuurstof ‘haard’

  16. Duurzame en C2C materialen

  17. Woonoppervlakte 140m2


Het concept om zonnepanelen voor de energieopwekking te gebruiken vraagt bij een optimale positionering om een zigzagvorm. Door deze vorm rondom het woonvolume te vouwen ontstaan de lamellen. Deze lamellen zijn aan de noordzijde ingevuld met glas zodat het daglicht volop kan binnenvallen. Aan de zuidzijde zijn de lamellen dicht zodat daar de zonnepanelen bevestigd kunnen worden. Bovendien blijft direct zonlicht zo buiten.


De centrale spil van de boot is een lemen kern waarin alle afval en energievoorzieningen zijn opgenomen. In de kelder zijn dat de badkamer, de composthoop en de machinekamer. Op de begane grond zijn dat het toilet, de keuken, de afvalopvang en de meterkast. Door alle voorzieningen te clusteren is er makkelijk wisselwerking mogelijk tussen de verschillende systemen. Dit van groot belang voor het autarkische karakter van de boot. De kern heeft een lemen buitenkant. Dit geeft de kern een haard karakter. Het is een stabiele factor die er altijd is en die zorgt voor het leven en energie op de boot. Om het gevoel van de energieopwekking in het interieur te brengen is de kern voorzien van een “waterstofhaard”. Dit is een visuele haard waarin achter glas de het water met de bellen van het waterstofopwekkingsproces te zien zijn.


Het leven op de boot is er een van een grote vrijheid en ruimte. Verdiepingen lopen vloeiend in elkaar over en vides zorgen voor de verbinding tussen de verschillende niveaus. De kern verdeeld de begane leefverdieping en zorgt voor een afscheiding tussen de entree, wonen en werken. Deze kern is tevens de verbinding naar dak en kelder. Verder lopen er via de halve verdiepingen secundaire routes over de boot. Dit zorgt er samen met de typische ruimtes als het achteronder voor een scheeps gevoel.


De betonnen onderbak herbergt het warmtewisselsysteem. Aan de walzijde steekt de bak onder het de houten lamellen uit en heeft hier de spoilers met helofytenfilters. Zo nemen  alle onderdelen van de energie opwekking deel in de totaalvorm van de boot.


In samenwerking met:

Jasper Druijven, architect

Hans van Heeswijk Architecten

Marina Goense, chemisch procestechnoloog

Afval Energie Bedrijf Amsterdam

Bert Ouwerkerk, werktuigbouwkunde ‘sustainable technology’

Technische Universiteit Delft

Roel van Nieuwenhuizen, interieurvormgeving

Kunstacademie Maastricht


artikel, Het Parool, Duurzaam wonen op het water, 15 april 2010.JPG

artikel, Het Financieel Dagblad, Drijvende woningen bestand tegen stijging van zeespiegel, 17 april 2010.JPEG


www.eatmyhouse.nl









Derde_Prijs.html